Auton valmistuminen ja rekisteröintikatsastus

Mini tieliikennekäyttöön!

Perusteellisen kunnostuksen jälkeen auto vietiin katsastusasemalle huhtikuun lopussa 2016 ja jännitin henkilökohtaisesti sitä, että miten katsastusmies suhtautuu auton turhankin koviin käyntiääniin ja entisen omistajan jäljiltä oleviin tummennettuihin laseihin (jokainen auton lasi on tummennettu hyvin tummaksi). Nämä seikat eivät kuitenkaan katsastusta haitanneet ja auto sai luvan palata tieliikennekäyttöön oltuaan noin 20 vuotta sieltä poissa.

Olisi ollut hienoa saada Mini myös museokatsastettua, mutta sen onnistumista varten auton tulisi käytännössä vastata hyvin pitkälle sitä, millaisena se oli noin 50 vuotta sitten tullut Morriksen tehtaalta ulos. Tämä ei tulisi kysymykseenkään auton erilaisen moottorin, penkkien tai mittariston takia. Auton suorituskyky ja ajettavuus ottaisivat omasta mielestäni liian suuren notkahduksen huonompaan suuntaan, mikäli auton entisöisi 50 vuoden takaiseen kuntoonsa. Alla kuva valmiista sisustasta.

Mini sisäpuolelta kuvattuna

"Englantilaisen ohutpeltisepän taidonnäyte"

Mini ulkoa valmiina

Jani Nordqvistin Ministä v. 2017 ottama kuva.

Minin konehuone

Yllä Cooperin konehuone talvella 2019 kuvattuna.

Elämää Minin kanssa

2016 kesällä toin Minin muutaman kerran kaupunkiin, asuessani vielä Helsingin Punavuoressa. Muutin 2017 lopputalvella kuitenkin rauhallisempaan Pukinmäen lähiöön, jossa sain järjestettyä itselleni suojaisen sisäpihan parkkipaikan autolleni. Viimeiset kaksi kesää olen ajanut käytännössä toukokuun ja elokuun lopun välisen ajan pelkästään Minilläni, ja käyttöautoni olen ottanut pois liikennekäytöstä. Olemme käyneet veljeni ja isäni kanssa useissa erilaisissa harraste-tapahtumissa, sillä myös pikkuveljelläni on nykyään Mini!

Kesällä 2017 suuntasimme kolmellä vihreällä Minillä roadtripille ulkomaille, ja mukanamme oli myös veljeni nykyinen avopuoliso sekä teini-ikäinen serkkuni lapsi. Ensimmäinen pysäkki oli Ruotsin Arlandassa, jossa ruotsalainen harrastajayhteisö järjesti pohjoismaisten Mini-harrastajien kokoontumisen. Ylitimme meren laivalla, ja käytyämme tapahtumassa matkasimme Ruotsista laivalla Riikaan, Latvian pääkaupunkiin. Ajelimme Latvian läpi kohti Viroa hieman aiempaa IMM 2015 matkaamme mukaillen, ja alla kuva kun pysähdyimme peri-suomalaiseen tapaan lastaamassa pienet automme täyteen edullista alkoholia Latvian ja Viron rajalla.

Minit Superalkon edessä

Tulevaisuuden suunnitelmia

Olen suunnittelut yrittäväni vaimentaa oman autoni käyntiääniä ja parantavani Minin ilmanvaihtoa ennen kuin 2019 ajokausi alkaa. Ohjaamo tarvitsisi lisää raitista ilmaa auton ulkopuolelta, ja kaasuttimen lähettyville voisi kokeilla sijoittaa äänenvaimennusmattoa. Englannin osatarjonta kannattaa tarkistaa lähiaikoina, sillä nyt voisi saada ostettua halvalla auton osia Miniin Englannista, kun Eu ja UK vielä neuvottelevat Brexitistä.

Tällä hetkellä perheemme suunnittelee matkantekoa IMM 2019-tapahtumaan, joka järjestetään Minin kotimaassa eli Englannissa. Matka tulisi olemaan luultavasti jopa 2 viikon mittainen pitkien laiva-matkojen johdosta, ja tällä kalustolla koko Euroopan läpi ajaminen Suomesta Englantiin ei ole niin houkutteleva idea. Emme ole vielä päättäneet sitä, että millä autoilla sinne tarkemmin lähtisimme. Oma autoni on autoistamme ehkä epäluotettavin tekniikkansa takia, mutta isälläni on myös aavistuksen modernimpi, museokatsastettu MG Metro (automalli, jonka piti 80-luvulla korvata Mini BLMC:n tuotannossa) ja sillä matkanteko voisi olla miellyttävämpää. Metro muuten voittikin parhaan entisöinnin palkinnon v. 2016 kotimaisessa Mini-harrastajien kokoontumisessa! Alla kuva autosta ja omistajasta pokaalin kanssa.

MG Metro

Video Cooperin kyydistä 9/2018 Ahveniston radalla (avaa koko näytölle!)


© Juha Lehtonen 2019